arrow_drop_up arrow_drop_down

Een werknemer die bevestiging zoekt: hoe ga je daarmee om als leidinggevende?

Heb je een medewerker die constant bevestiging zoekt bij jou of bij andere medewerkers? Is hij pas tevreden over zijn werk als hij goedkeuring van anderen heeft gekregen? Door steeds maar bevestiging te zoeken, maakt hij zich afhankelijk van anderen en wordt hij steeds onzekerder.

Hoe kan hij deze vicieuze cirkel doorbreken?

 

Een werknemer die snakt naar bevestiging verzuimt eerder

Ga zelf aan de slag met verzuim

Download gratis onze toolkit

 

 

Waarom zoekt een werknemer bevestiging?

Het is niet verkeerd als medewerkers om bevestiging vragen. Soms heb je dat nodig. Maar als een medewerker voortdurend om goedkeuring vraagt, is hij wellicht erg onzeker en kan hij moeilijk beslissingen nemen.

Als hij een beslissing moet nemen, is hij misschien bang dat jij of een andere medewerker zijn beslissing zal afwijzen of hij is bang om fouten te maken. Het kan ook zijn dat hij gevoelig is voor kritiek en om kritische opmerkingen of afwijzing te vermijden, vraagt hij om bevestiging. Hij vindt de mening van anderen erg belangrijk.

De onderliggende reden waarom hij steeds bevestiging zoekt, is meestal onzekerheid en een gebrek aan zelfvertrouwen.

Lees ook: faalangstige medewerker

 

Gevolgen

Een medewerker vraagt om bevestiging, omdat hij zich onzeker voelt. Maar door constant om bevestiging te vragen, gaat hij zich juist nog onzekerder voelen. Hij komt in een vicieuze cirkel terecht.

Uit gebrek aan zelfvertrouwen vraagt hij om goedkeuring en doordat hij dat doet neemt zijn onzekerheid toe en zullen zijn zelfvertrouwen en eigenwaarde zich onvoldoende ontwikkelen. Ook wordt hij erg afhankelijk van anderen. Hij laat het van een schouderklopje afhangen of hij zich wel of niet goed voelt en of hij tevreden is over zijn werk.

Iedereen vindt het natuurlijk fijn van anderen te horen dat ze hun werk goed doen, maar je zou er niet afhankelijk van moeten zijn. Bovendien kan het jou als leidinggevende of andere medewerkers gaan irriteren dat hij steeds om goedkeuring vraagt.

Lees ook: onzekere werknemer

 

 

De vicieuze cirkel doorbreken?

Wat kun je als leidinggevende doen om deze vicieuze cirkel bij een medewerker te doorbreken?

Medewerkers moeten leren om uit te gaan van hun eigen kunnen en keuzes leren maken op basis van hun eigen behoeften. Het begint bij henzelf dat ze beseffen dat ze niet langer afhankelijk van anderen willen zijn. Als ze hun eigen gedrag erkennen, kunnen ze het doorbreken.

Als leidinggevende kun je een medewerker hierbij helpen door hem zelf beslissingen te laten nemen en hem verantwoordelijkheid te geven. Je kunt hem in het begin bevestiging geven dat hij zijn werk goed doet en zo door moet gaan, maar geef aan dat hij daarna niet meer om goedkeuring hoeft te vragen. Jij zult het aangeven als het werk niet goed gaat. Dus als jij dat niet aangeeft, betekent het dat hij zijn werk goed doet en niet om bevestiging hoeft te vragen.

Beetje bij beetje zal deze medewerker zelfvertrouwen ontwikkelen en als je hem af en toe een oprecht complimentje geeft op een moment dat hij niet om bevestiging vraagt, zal hij zich steeds meer gewaardeerd voelen. Hij zal zijn sterke punten gaan erkennen, zelfverzekerder worden en minder om bevestiging vragen.

 

Werknemers die snakken naar bevestiging hebben veel last van stress.

Dit heeft zijn weerslag op het bedrijf èn collega’s!

Bekijk hier de trainng stressmanagement

 

 

 

bevestiging zoeken

 

Wie zijn wij?

Milltain ondersteunt, met een team van ervaren trainers, organisaties bij de preventie van stress en het (her)vinden van werkgeluk op de werkvloer. Onze trainingen zijn gericht op leidinggevenden binnen bedrijven. Een burnout kost de organisatie al snel € 70.000.

Naast het financiele leed is het menselijk leed groot. Niet alleen voor de werknemer maar ook voor naaste collega’s die de klappen op moeten vangen. Voor je het weet zit je in een negatieve vicieuze cirkel.

Wil je een effectieve aanpak voor langdurig verzuim en het vergroten van werkplezier? (in plaats van continue brandjes te blussen).

Wij informeren je graag over onze trainingen: 

 

 

 

 

 

 

 

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Milltain en Meulenberg Training & Coaching. Samen met mijn team van trainers geven we stresspreventie trainingen binnen organisaties. Hiermee proberen we aan de voorkant te voorkomen dat er sprake is van ziekteverzuim door stress (of erger burnout). In onze blogs delen we alle onze kennis met leidinggevenden binnen bedrijven.
Reactie plaatsen

Wij gebruiken cookies