arrow_drop_up arrow_drop_down

Hoe houd je jouw werknemers gezond? Zo bevorder je de gezondheid

De gezondheid van werknemers is een aanwinst voor elk bedrijf. Maar: Een werknemer die de hele dag fris en vol energie aanwezig is, bestaat die wel? In menig kantoor zijn er vele liters koffie en zelfs energiedrank nodig om iedereen aan de gang te houden.

En wordt er bij jullie ook massaal naar de zoete snacks gegrepen om (tijdelijk) de middagdip te verdrijven? Frisdrank- en snoepautomaten, taart van jarige collega’s, een vrijdagmiddagborrel met bitterballen, een kantoor is vaak niet de meest gezonde plek.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over het zitten. De hele dag stilzitten achter een bureau komt de productiviteit niet ten goede. En is ook nog eens heel ongezond. Zitten wordt zelfs het nieuwe roken genoemd. Want zelfs als er ’s avonds gesport wordt maakt dat een hele dag zitten niet goed.

Gezond eten en genoeg bewegen is belangrijk om gezond te blijven. Maar juist deze twee dingen lijken bij een kantoorbaan moeilijk in te passen. Maar onmogelijk is het niet!

In dit artikel gaan helpen om werknemers gezond te houden:

Risico’s die ongezonde werknemers lopen

Er zijn 4 factoren die je gezondheid te meest beïnvloeden. Dat zijn roken, alcohol, bewegen en voeding. Wie rookt, teveel alcohol drinkt, te weinig beweegt en/of ongezond eet loopt een veel groter risico op ziekten. Zowel de lichamelijke als de geestelijke conditie gaan erop achteruit.

Elk mens heeft de keus hoe gezond hij of zij wil leven. Kleine aanpassingen in je leven kunnen al een groot verschil maken. Toch worden er nog te weinig gezonde keuzes gemaakt.
Van alle Nederlanders drinkt zo’n 10% teveel alcohol. Wel een kwart van de bevolking rookt. Zo’n 33% beweegt te weinig en bijna iedereen eet te weinig groente en fruit.

In Nederland zitten we bijna 9 uur per dag. Uit een onderzoek van TNO kwam naar voren dat Nederlanders gemiddeld het meest zitten, in vergelijking met andere Europese landen.
Vooral op kantoor wordt de hele dag gezeten. En dan nog in de auto, van en naar kantoor, en ’s avonds op de bank.
Zelfs als mensen naast hun kantoorbaan voldoende sporten lopen zij een hoger risico op diabetes type 2 en andere gezondheidsproblemen. Het vele zitten, in combinatie met ongezond eten zorgt al snel voor overgewicht.

Maar 5% van de Nederlanders haalt de aanbevolen 200 gram groenten en twee stuks fruit per dag. De meeste menu’s bevatten te weinig voedingsvezels, te weinig vis, te veel zout en verzadigd vet. Het risico op hart- en vaatziekten, en verschillende vormen van kanker, is veel groter met ongezonde eetgewoonten.

Het werkgeluk van werknemers draagt bij aan de gezondheid.

Lees meer over de training: werkgeluk bevorderen

 

Productiever door meer beweging

Als leidinggevende zie je het liefst je werknemers de hele dag, hard werkend, achter hun bureau. Maar hoe productief zijn ze? Sommige werknemers beginnen de dag fris en zijn meteen volop bezig, maar krijgen aan het begin van de middag last van een middagdip. Anderen slepen zich naar kantoor waar eerst een paar liter koffie genuttigd moet worden voor er iets uit hun handen komt.

Beweging is een goede manier om productiever te worden. De hele dag achter een bureau zitten zorgt niet dat er meer werk verzet wordt. Juist je werknemers stimuleren om op te staan zorgt ervoor dat er meer gedaan wordt.

Geef je werknemers de mogelijkheid in de lunchpauze een rondje buiten te lopen. Wellicht is er in de buurt de mogelijkheid om een gezonde lunch te halen, die bij voorkeur lopend opgegeten wordt. De beweging en frisse lucht maakt energiek. Het is een goede oplossing voor mensen die last hebben van de welbekende middagdip.

Lees hiervoor bijvoorbeeld het artikel van Meulenberg Training & Coaching (specialist in Burn-out en stress)

Bewegen tegen stress

Bewegen in pauze

Meer bewegen op kantoor

Meer beweging op kantoor is helemaal niet zo moeilijk. Wat vaker opstaan van je bureau heeft veel voordelen. Regelmatige verandering van houding is goed voor je lijf. De bloedsomloop in de benen komt weer op gang en de rug komt los, waardoor je rugklachten kunt verminderen of voorkomen.

Enkele simpele manieren om meer te bewegen op kantoor:
– Neem de trap in plaats van de lift
– Gebruik het toilet op een andere verdieping, uiteraard via de trap
– Stop met interne mailtjes en telefoontjes, maar loop naar de collega toe
– Loop een rondje buiten in de lunchpauze
– Ga regelmatig een glaasje water halen
– Zet je prullenbak wat verder weg zodat je moet opstaan om iets weg te gooien
– Moet je vaak bellen? Loop rond terwijl je belt
– Iets bespreken met een collega? Doe dit tijdens een wandeling
– Ga eens staand vergaderen
– Kom op de fiets naar kantoor
– Toch met de auto? Parkeer wat verder weg en loop een stukje

En zo zijn er nog veel meer manieren te bedenken om meer te bewegen tijdens de werkdag. Misschien schrikt het je als leidinggevende af, al die bewegende mensen op de werkvloer. Maar bedenk wel dat juist beweging mensen productiever maakt.

Daarnaast werkt het persoonlijke contact met collega’s vaak beter dan een snel telefoontje of mailtje. Door persoonlijk te overleggen komen collega’s dichter bij elkaar, ze leren elkaar kennen en gaan effectiever samenwerken. En een mailtje kan al snel verkeerd geïnterpreteerd worden, terwijl in direct overleg de boodschap veel beter overgebracht kan worden.

Traplopen voor gezonde werknemers

 

 

Anno nu is het enorm belangrijk het verzuim terug te dringen. Ga hier direct mee aan de slag.

Download hiervoor onze gratis toolkit

 

Stimuleer werknemers gezonder te worden

Als werkgever kan je werknemers stimuleren gezonder te worden. Zo zijn er steeds meer bedrijven die hun werknemers een abonnement aanbieden op de sportschool in de buurt. Grotere kantoren hebben soms een sportschool in het pand waar voor, na of zelfs tijdens werktijd kan worden gesport.

Door het werknemers gemakkelijk te maken hun dagelijkse beweging te nemen zullen ze het eerder doen. Dit geldt ook voor gezonde voeding. Verwijder frisdrank- en snoepautomaten uit het pand en zorg voor gezonde alternatieven. Een grote fruitschaal, gezonde snacks en drankjes. Op elke afdeling een tap met koel water. Want genoeg drinken zorgt voor meer energie.

Gezonde werknemer fruit op kantoor

Zorg in de kantine voor voldoende keus uit gezonde voeding of stimuleer werknemers zelf gezond voedsel mee te nemen van huis. Door bijvoorbeeld een magnetron neer te zetten in de keuken kunnen ze zelf meegebrachte maaltijden opwarmen. In plaats van een frietje te halen op de hoek.

Biedt je werknemers een gezonde werkplek

Steeds meer werkgevers zien het belang van een gezonde werkomgeving. Een goede houding achter het bureau voorkomt veel lichamelijke klachten. Een goed afstelbaar bureau en bureaustoel zijn wel de minimale vereisten.

Nog mooier is het om je werknemers de mogelijkheid te bieden hun houding af te wisselen. Hiervoor komen steeds meer mogelijkheden op de markt. Met een zit-sta bureau bijvoorbeeld.
Maar ook een zitbal bevorderd het actief zitten. Er zijn zelfs speciale bureaufietsen waardoor je werknemers al fietsend hun werk kunnen doen.

Naast al het harde werken is ontspanning net zo belangrijk. Als werkgever verwacht je waarschijnlijk dat je werknemers ontspannen als ze thuis zijn. Maar ook tussen de werkzaamheden door even ontspannen laat de productiviteit omhoog schieten. Een paar minuutjes de krant lezen, even een praatje maken met een collega of wat te drinken halen geeft energie om daarna weer fris verder te gaan.

Tussendoor even de gedachten op nul zetten kan er juist voor zorgen dat een opdracht sneller tot een goed eind gebracht wordt. Even weg van het bureau geeft nieuwe inzichten. Beweging stimuleert de hersenactiviteit, het maakt je werknemers creatiever.

De voordelen van gezonde werknemers

De voordelen van gezonde werknemers zijn legio. Niet alleen zijn je medewerkers productiever en hebben ze meer energie om de dag door te komen. Ze zijn ook meer tevreden en, nog belangrijker voor jou als leidinggevende, ze verzuimen veel minder.

Werknemers stimuleren gezonder te gaan leven is dus niet alleen goed voor de werknemer zelf, het hele bedrijf profiteert ervan. Zelf de kleinste maatregelen maken al een groot verschil. Zolang je de werknemers maar uit de stoel weet te krijgen.

Biedt laagdrempelige sport activiteiten aan, zoals tafeltennis en poolen. Ideaal voor in de kantine. Naast de beweging biedt het collega’s ook nog een manier om elkaar op een leuke manier te leren kennen.

Er zijn natuurlijk nog veel meer manieren om je medewerkers in beweging te krijgen. Een bewegingsmeter voor alle werknemers bijvoorbeeld. Of het eerder genoemde sportschool abonnement.
Maar ook het invoeren van een fietsplan biedt mogelijkheden. Zo kunnen ook de medewerkers die verder weg wonen op de fiets naar het werk komen. Met het fietsplan kan er voordelig een elektrische fiets worden aangeschaft via de belastingdienst. De korting kan oplopen tot wel 52%.

Ook qua time management is er vaak veel winst te behalen m.b.t. de gezondheid van medewerkers

Een gezond en groen kantoor

De gezondheid van je werknemers is niet alleen afhankelijk van hun eigen inzet. Een gezonde werkomgeving is schoon en hygiënisch. Hieraan dragen de werknemers zelf bij door hun werkplek netjes te houden. Maar ook een regelmatige schoonmaakbeurt hoort erbij. Een schoonmaakbedrijf houdt het hele kantoor netjes en hygiënisch schoon.

Frisse lucht is erg belangrijk. Vooral in een ruimte waar de hele dag veel mensen bij elkaar zitten moet een constante aanvoer zijn van frisse lucht, en zuurstof. Goede ventilatie, die regelmatig schoongemaakt wordt, is daarom een must.
Wanneer deze ontbreekt of vervuild is zal de luchtkwaliteit snel omlaag gaan. Werknemers krijgen last van allerlei klachten, zoals vermoeidheid en hoofdpijn.

Planten op de werkvloer hebben een positief effect. Bepaalde planten staan erom bekend dat ze zorgen voor schonere lucht en meer zuurstof. Daarnaast heeft het groen een kalmerend effect, dat komt zowel de fysieke als de mentale gezondheid ten goede.

Gezonde werknemers

Ook de mentale gezondheid is belangrijk

Na alle fysieke gezondheidstips zouden we bijna de mentale gezondheid vergeten. Want iemand die niet lekker in zijn vel zit, zal niet goed functioneren. Elke werknemer heeft ambities, dromen en doelen. In hoeverre kunnen ze deze bereiken, op de plek waar ze nu zitten? Geef jij ze de mogelijkheid om te groeien?

Een werknemer die groeikansen ziet zal met veel meer passie aan het werk zijn. Hij heeft een doel voor ogen. Hij wordt mentaal uitgedaagd. Ze voelen zich gewaardeerd en energiek, dat zie je terug in hun werk.

Werknemers die kampen met depressieve gevoelens, angsten, stress, vermoeidheid, geïrriteerdheid, burn-out en overspanning zullen niet optimaal presteren op de werkvloer. En dit zijn maar enkele voorbeelden van mentale gezondheidsklachten. Een schrikbarende 1 op de 4 mensen krijgt tijdens zijn of haar werkende leven te maken met mentale gezondheidsproblemen.

Beland een werknemer met een burn-out thuis dan is dit langdurig en ingrijpend, zowel voor de persoon in kwestie als voor het bedrijf.

Gedragsmatig zijn er veel ontwikkeldoelen om de gezondheid van werknemers te bevorderen.

Je vindt deze hier: Ontwikkeldoelen voor werknemers

 

Pesten op het werk, slecht voor mentale gezondheid

Pestgedrag op de werkvloer veroorzaakt veel stress. Machtsmisbruik, openlijke pesterijen en verbale agressie of intimidatie is slecht voor de mentale gezondheid. Niet alleen voor de gepeste maar ook voor de collega’s er omheen. De werksfeer wordt erdoor verpest. Samenwerkingen lopen niet meer zo soepel als voorheen.

Voor leidinggevende is pestgedrag soms moeilijk te zien. Subtiel leedvermaak, grappen ten koste van anderen, negeren en uitsluiten van de groep, het kan iedereen overkomen.
Tolereer geen pestgedrag op de werkvloer. Twijfel je of er gepest wordt, stel een anti-pest-plan op. Want hoe onschuldig het ook lijkt, pesten heeft een grote invloed op het werkgeluk en de mentale gezondheid.

Lees ook: conflicten oplossen op de werkvloer

24/7 presteren is niet gezond

De boog kan niet altijd gespannen staan. Een hele dag geconcentreerd aan het werk zijn is mentaal niet mogelijk. De hersenen zijn tot veel in staat, maar hebben ook regelmatig tijd nodig om alles te verwerken. Te lang achter elkaar doorgaan is funest voor de creativiteit, je werkt op de automatische piloot. De productiviteit komt in een neerwaartse spiraal terecht.

Geef de hersenen dus ook eens pauze. Zet alle stress en drukte even ‘uit’. Computer uit, even weg van de werkplek. Het hoeft niet lang te zijn. Een kleine meditatie of gewoon lekker dagdromen, en na een 10 tot 15 minuten kan je weer helemaal fris en helder aan het werk.

Neem deze kleine pauzes ook als het druk is. Eigenlijk juist als het druk is. Het zal vreselijk tegen je gevoel ingaan maar een kleine pauze in grote drukte zorgt dat je veel beter om kunt gaan met alle stress. De productiviteit is veel groter en de stressbestendigheid beter. Werknemers kunnen makkelijker omgaan met moeilijke situaties als ze even een ‘mental break’ hebben gehad.

wandelen met collega

Stress staat gezondheid in de weg

Stress komt steeds meer voor. Een voortdurende input aan prikkels kan voor stress zorgen. Stress is niet hetzelfde als werkdruk. Werknemers kunnen prima onder druk werken. Pas als de druk teveel wordt gaat het over in stress. Het is daarom belangrijk om de werkdruk onder controle te houden. Overvraag werknemers niet en ze zullen prima blijven presteren, ook onder druk.

Stress is een lichamelijk en mentale reactie op teveel prikkels. Stress is daarmee het gevolg van teveel druk. Lichte, kortdurende stress is geen probleem. Het kan zelfs bijdragen aan betere prestaties. Maar als de stress lange tijd aanhoudt zal het de werknemers uitputten, zowel mentaal als lichamelijk. Er is een onbalans tussen het werk dat moet gebeuren en de draagkracht van de werknemers. Langdurige stress zorgt voor gezondheidsproblemen. Depressie, overspannen en burn-out klachten liggen op de loer.

Werknemers die veel stress ervaren krijgen last van slaapproblemen, waardoor ze vermoeid op het werk verschijnen. Ze hebben meer moeite zich te concentreren, vergeten dingen en zijn vaak besluiteloos. Ook zijn ze sneller geïrriteerd, nerveus of voelen zich lusteloos.

 

Stress is beroepsziekte nummer één. Wil je de gezondheid van werknemers vergroten, dan moet stress dus omlaag.

Bekijk hier ons aanbod: training stress verlagen

 

 

Vermijd stress op de werkvloer en voorkom burn-out

Langdurige stress op de werkvloer lijkt er tegenwoordig bij te horen. Maar het geeft een hele ongezonde werkomgeving. Een omgeving waarin werknemers zich niet prettig voelen. Conflicten liggen eerder op de loer. Mensen worden sneller geïrriteerd en minder productief. Het personeelsverloop zal groot zijn.

Voor leidinggevende een belangrijk signaal om te werken aan een gezonde werkomgeving, en gezonde werknemers. Gezonde werknemers zijn veel flexibeler, productiever en voelen zich goed binnen het bedrijf. En dat zijn de werknemers die je graag in je team hebt.

Wil je weten hoe je jouw werknemers gezond kunt houden? Download dan onze gratis toolkit. Een praktische gids vol tips, speciaal voor leidinggevenden. Voorkom de 10 meest gemaakte fouten en herken burn-out signalen vroegtijdig.

Lees ook: Werknemers leren hun grenzen aan te geven

 

Toepassen in de praktijk

Gezondheid bevorderen werknemers

Wie zijn wij?

Milltain ondersteunt, met een team van ervaren trainers, organisaties bij de preventie van stress en het (her)vinden van werkgeluk op de werkvloer. Onze trainingen zijn gericht op leidinggevenden binnen bedrijven. Een burnout kost de organisatie al snel € 70.000.

Naast het financiele leed is het menselijk leed groot. Niet alleen voor de werknemer maar ook voor naaste collega’s die de klappen op moeten vangen. Voor je het weet zit je in een negatieve vicieuze cirkel.

Wil je een effectieve aanpak voor langdurig verzuim en het vergroten van werkplezier? (in plaats van continue brandjes te blussen).

Wij informeren je graag over onze preventie training.

 

 

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Milltain en Meulenberg Training & Coaching. Samen met mijn team van trainers geven we stresspreventie trainingen binnen organisaties. Hiermee proberen we aan de voorkant te voorkomen dat er sprake is van ziekteverzuim door stress (of erger burnout). In onze blogs delen we alle onze kennis met leidinggevenden binnen bedrijven.
Reactie plaatsen

Wij gebruiken cookies