arrow_drop_up arrow_drop_down

Werkstress onder managers. Hoe ga je om met werkdruk als leidinggevende?

Werkstress onder managers: Te hoge werkdruk leidt er jaarlijks toe dat veel werknemers tegen een burn-out aanlopen. Dat is landelijk een groot probleem. Maar wat nou als jij als leidinggevende door een te hoge werkdruk een burn-out krijgt? Dat heeft zo mogelijk nog meer gevolgen: niet alleen op persoonlijk vlak, maar ook binnen je organisatie. Alle reden dus om extra zuinig te zijn op je gezondheid. Hoe ga je als leidinggevende goed om met werkstress? Hoe voorkom je een burn-out?

Leidinggeven aan verzuimsituaties: hoe doe je dat?

Verminder je eigen werkdruk met onze praktische toolkit!

Waarom werkstress?

Veel managers en leidinggevenden staan onder grote druk. Misschien ben jij een van hen. Je moet targets halen en tegelijkertijd je team aan de gang houden en motiveren. Die werknemer die thuiszit met een burn-out, of dat brandje dat je nog moet blussen: je moet er aandacht voor hebben! De dingen waar je aan moet denken stapelen zich op. Herken je dat gevoel, dat je even niet meer weet waar je moet beginnen?

Hoge werkdruk leidt bij veel managers tot werkstress. Misschien heb je soms het gevoel dat je nauwelijks toekomt aan het werk waarvoor je bent aangenomen. Het gevoel dat je te veel op je bordje hebt, kan frustrerend zijn en kan je van je werkplezier beroven. Het kan uiteindelijk zelfs lijden tot een burn-out. Maar zo ver hoeft het gelukkig niet te komen. Je kunt veel gedaan krijgen en tegelijkertijd met plezier naar je werk gaan.

Eventueel kun je jezelf laten coachen als manager

 

Schakelpositie

Als manager heb je een schakelpositie. Aan de ene kant heb je een verantwoordelijkheid naar de organisatie waar je voor werkt. Aan de andere kant heb je de zorg voor een team van werknemers. Deze schakelpositie zorgt ervoor dat er constant aan je getrokken wordt. Je moet allerlei ballen hooghouden. De investeerders of eigenaren willen graag een goede omzet zien. Jij als manager hebt de taak die targets samen met je werknemers te halen. Je bent van twee kanten een aanspreekpunt en je voelt je verantwoordelijk om beide partijen tevreden te houden. Dit verantwoordelijkheidsbesef kan druk opleveren en werkstress opleveren, vooral op het moment dat er binnen een bedrijf gereorganiseerd moet worden.

Lees ook: ontwikkelen als leidinggevende

 

Je ‘moet’ het druk hebben

Als je iemand vraagt hoe het is, hoor je vaak: druk! Het wordt min of meer van ons verwacht dat we het druk hebben. Een effectief gebruik van je tijd kan je ook een voldaan gevoel geven. Toch kan het een uitdaging zijn om te balanceren op de grens van ‘lekker druk’ en ‘te druk’. Die grens zoeken we op, maar willen we niet overschrijden, althans niet te lang.

Momenten van werkstress zijn op zich niet verkeerd. Werkstress zorgt ervoor dat je lichaam adrenaline aanmaakt waardoor je beter presteert. So far so good. Maar langdurige werkstress kan een nadelig effect hebben op je lichaam en geest. Probeer dus regelmatig een inschatting te maken van het drukte-niveau. Vaak is je kijk op je werk een goede graadmeter: doe je het met plezier of met tegenzin? Kijk je ertegen op of kijk je ernaar uit? Werkplezier is altijd beter dan werkstress.

 

Opstapelend werk

Vaak zien we in de praktijk dat managers in het begin een duidelijke taakomschrijving hebben. En meestal bedenkt een leidinggevende een werkbaar systeem om zijn taken goed uit te voeren. Maar gaandeweg komt er steeds een taakje bij. Veel managers houden die taken voor zichzelf en proberen die ‘erbij’ te nemen. Daardoor raakt hij langzaam maar zeker het overzicht kwijt van wat er precies van hem verlangd wordt. Onverwachte dingen – zoals een werknemer die plotseling ziek wordt of ontslag neemt – en het extra werk dat daardoor gegenereerd wordt, kunnen dan een grote bron van werkdruk vormen.

Lees ook: omgaan met dealdine stress

 

Veel last van stress als leidinggevende

 

 

In de training verzuimmanagement, leer je eerst stressklachten bij jezelf te herkennen als leidinggevende, voordat je dit kunt herkennen bij werknemers

Bekijk hier meer info over de training verzuimmanagement

 

Hoe voorkom je werkstress?

Natuurlijk wil je langdurige werkstress voorkomen. Niet alleen omdat werkstress nadelig is voor jezelf; jouw stress heeft namelijk ook effect op je omgeving. Stress is besmettelijk. Als jij door te veel werk gestrest bent en daardoor een kort lontje hebt, bestaat de kans dat je tegen mensen uitvalt; je bent geërgerd en kunt even geen zelfbeheersing opbrengen. Niet bepaald bevorderlijk voor de sfeer op de werkvloer. Onbedoeld kun je de stress die je bij jezelf opgebouwd hebt, doorgeven aan anderen. Dit zal ten koste gaan van de sfeer, de creativiteit en de productiviteit. Alle reden dus om zo’n situatie te voorkomen.

Het Pareto-principe: de 80/20 regel

De meeste managers zijn goed bekend met het Pareto-principe. Toch vergeten ze vaak het toe te passen. Volgens het Pareto-principe kun je 80% van je doelen behalen met 20% van je tijd. Dus als je goed in kaart brengt wat je taken zijn, kun je een heel groot deel van die taken afvinken in relatief weinig tijd. Die vaardigheid helpt managers om hun tijd goed te verdelen en hun productiviteit te optimaliseren.

Stel duidelijke doelen

Het Pareto-principe werkt op basis van duidelijke doelen. Als je duidelijk voor ogen hebt wat je doelstellingen zijn, kun je ook vaststellen welke taken het belangrijkst zijn om die doelen te realiseren. Stel dus voor jezelf vast wat je doelen zijn. Maak vervolgens een takenlijst en selecteer de taken die het belangrijkst zijn om die doelen te bereiken. Je zult versteld staan hoe veel je gedaan krijgt in weinig tijd.

Lees ook over: Input of output gestuurd leidinggeven

 

Multitasken versus singletasken

Sommige mensen gaan er prat op dat ze goed kunnen multitasken: meerdere dingen tegelijk doen. Toch blijkt dat onze hersenen bij complexe taken niet multitasken maar switchtasken: snel schakelen tussen verschillende taken. Is het verstandig om te switchtasken? Stel: je bent aan de telefoon terwijl je met een werknemer overlegt en een e-mail beantwoordt. In totaal ben je hier een uur aan kwijt. Dat klinkt als goed gebruik maken van je tijd. Maar is dat zo? De praktijk laat zien dat vaak deze taken veel sneller afgehandeld hadden kunnen zijn als je ze na elkaar had afgehandeld: 10 minuten bellen, 10 minuten overleggen met je werknemer en 10 minuten om je e-mail te beantwoorden. Het lijkt soms productief om snel op elke impuls te reageren, maar eigenlijk zijn wij gewoon beter in singletasken.

Lees verder over multitasken

 

Omgaan met werkdruk als chef

 

Te veel werkdruk. Wat nu? 

Als je op dit moment werkstress ervaart, moet je direct ingrijpen. Stress die te lang aanhoudt, is namelijk erg slecht voor de gezondheid. Langdurige stress vergroot niet alleen het risico op hart- en vaatziekten, het kan ook leiden tot allerlei andere lichamelijke klachten. Als er te veel cortisol (stresshormoon) vrijgekomen is, wordt je immuunsysteem ondermijnd. En natuurlijk wil je voorkomen dat ook jij het slachtoffer wordt van een burn-out. Het herstel gaat vaak langzaam en de gezondheidsklachten kunnen nog jaren aanhouden.

 

Werkstress verminderen: vraag om hulp en delegeer

Het klinkt heel eenvoudig: vraag om hulp. Dat in de praktijk makkelijker gezegd dan gedaan. Je moet je dan namelijk kwetsbaar op durven stellen. En is dat niet eenvoudig voor een manager, want managers willen zich vaak groot houden. Toch wijst de praktijk uit dat om hulp vragen niet leidt tot imagoverlies van jou als manager. Je menselijke kant laten zien leidt meestal tot meer begrip en betere relaties. Bovendien kun je meer saamhorigheid creëren door taken te delen en te delegeren.

Lees ook: Delegeren en loslaten als leidinggevende

 

Werkstress verminderen: blijf in beweging

‘Een gezonde geest in een gezond lichaam.’ Dat is een oude wijsheid waar de meeste mensen achterstaan. Toch is sporten vaak een van de eerste dingen die we uit ons schema wegstrepen op het moment dat we het druk hebben. Even geen tijd. Toch is het in drukke periodes belangrijker dan ooit om te blijven sporten en bewegen.

Bij hardlopen bijvoorbeeld daalt de cortisolspiegel in je bloed (bij een duurloop vanaf 20 minuten). Het blijkt ook te helpen om beter met stress om te gaan. Mensen die fysiek fit zijn kunnen beter met stressvolle situaties omgaan. Natuurlijk is hardlopen niet voor iedereen weggelegd. Maar een halfuur stevig wandelen op een hartritme van ongeveer 120 bpm heeft ook een gunstig effect. Het principe is duidelijk: zorg voor voldoende beweging om de stress uit je lichaam te verdrijven.

 

Plan, maar plan ruim

Veel managers hebben de neiging om erg krap te plannen. Of soms om niets te plannen. Beide scenario’s werken stress in de hand. Als je krap plant, loop je steeds achter de feiten aan doordat dingen langer duren dan gedacht of doordat er iets onverwachts gebeurt, met een constant gevoel van stress als gevolg. Als je ruim plant, doe je waarschijnlijk net zo veel werk, maar met een totaal ander gevoel.

Managers die dingen op hun beloop laten en niet plannen, hebben vaak geen overzicht in de werkzaamheden. Het is een vorm van struisvogelpolitiek die meestal eindigt met paniekvoetbal. Dat geeft altijd stress. Een ruime planning zorgt voor structuur en rust.

Lees ook: Hoe verlaag je de werkdruk voor jezelf?

 

Werkstress onder controle

Een manager die niet bezwijkt onder werkstress, is waardevoller. Om te beginnen wil je geen roofbouw plegen op je lichaam door langdurig toe te laten dat stress je lichaam uitput. Je gezondheid is je heel wat waard.

Daarnaast zul je als leidinggevende meer uit je werknemers halen als je je werk met plezier kunt doen. Zoals gezegd is stress is besmettelijk. Maar datzelfde geldt voor rust en andere mooie omstandigheden. In een organisatie waar een goede sfeer is, komen eerder mooie dingen tot stand: teamspirit, creativiteit en productiviteit.

 

Als leidinggevende ben je een belangrijke spil in je organisatie. Je hebt veel aan je hoofd, maar je kunt je werkstress onder controle houden. Wees een goed voorbeeld door goed met stress om te gaan en met plezier te werken. En door dit energieke voorbeeld te zijn, kunnen jouw werknemers hun werk ook met plezier gaan doen. Dat is een win-winsituatie. Daar wordt iedereen blij van.

 

werkstress als leidinggevende

 

Wie zijn wij?

Milltain ondersteunt, met een team van ervaren trainers, organisaties bij de preventie van stress en het (her)vinden van werkgeluk op de werkvloer. Onze trainingen zijn gericht op leidinggevenden binnen bedrijven. Een burnout kost de organisatie al snel € 70.000.

Naast het financiele leed is het menselijk leed groot. Niet alleen voor de werknemer maar ook voor naaste collega’s die de klappen op moeten vangen. Voor je het weet zit je in een negatieve vicieuze cirkel.

Wil je een effectieve aanpak voor langdurig verzuim en het vergroten van werkplezier? (in plaats van continue brandjes te blussen).

Wij informeren je graag over onze trainingen: 

 

 

 

 

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Milltain en Meulenberg Training & Coaching. Samen met mijn team van trainers geven we stresspreventie trainingen binnen organisaties. Hiermee proberen we aan de voorkant te voorkomen dat er sprake is van ziekteverzuim door stress (of erger burnout). In onze blogs delen we alle onze kennis met leidinggevenden binnen bedrijven.
Reactie plaatsen

Wij gebruiken cookies