arrow_drop_up arrow_drop_down

De onmacht die elke manager voelt bij het omgaan met een medewerker met burn-out

Het lijkt allemaal zo goed te gaan op het werk. Je hebt een goed contact met je medewerkers, er zijn weinig klachten en de opdrachten worden op tijd geleverd. Maar ‘plotseling’ wordt er bij een van je medewerkers een burn-out gediagnosticeerd. Natuurlijk vind je dit heel vervelend voor je collega, maar ook voor jou en je afdeling heeft het gevolgen.

Je hebt het gevoel de grip op de situatie kwijt te zijn. Misschien vraag je je af: hoe heeft dit kunnen gebeuren? Heb ik signalen over het hoofd gezien? Waar had ik in moeten grijpen? Hoe vang ik de situatie op mijn afdeling op? En wat moet ik doen, zodat de medewerker zo snel mogelijk terugkomt? Je voelt je machteloos.

Onmacht bij managers bij medewerkers met burnout

De gevolgen van onmacht van managers  

Wanneer een medewerker uitvalt door een burn-out is dat een gegeven waar weinig aan valt te veranderen. Het kan zijn dat je een medewerker met een burn-out zes maanden of langer kwijt bent. Je maakt je ongetwijfeld zorgen over de kosten die hiermee gepaard gaan en de overbelasting voor de achtergebleven collega’s. Het is voor jou als manager een hele opgave om goed met de situatie om te gaan. Het liefst wil je je medewerker zo snel mogelijk gezond en wel terug op de werkvloer.

Maar je hebt het gevoel dat jij de situatie niet kunt veranderen. Als manager ben je gewend alles onder controle te hebben en dat geeft je zekerheid, maar ineens ben je voor je gevoel de controle kwijt. Een gevoel van machteloosheid of onvermogen kan een enorme impact op je hebben. Je kunt je werkplezier kwijtraken, je erg onzeker voelen en je kunt je zelfs down gaan voelen.

Gevolgen van onmacht bij manager

Wat te doen aan gevoel van onmacht

Het is lastig om een machteloze situatie om te vormen. Als je wist wat je zou kunnen doen, dan had je het wel gedaan. Maar simpel gezegd zijn er twee dingen doen die je kunt doen als je je machteloos voelt: je kunt je bij dit gevoel neerleggen of je gaat dat doen wat je weer een gevoel van controle geeft. Je zult je gevoel van controle terugkrijgen door je te concentreren op wat je wel kunt doen.

Door je te focussen op wat je wel kunt, creëer je meer ruimte in je hoofd waardoor je de situatie weer beter kunt overzien. Als je beseft dat er iets is wat je kunt doen, doorbreek je het gevoel van machteloosheid. Maar wat kun je als manager nog meer doen dan het herstel van je medewerker afwachten?

Wat te doen bij managers die zich onmachtig voelen?

Concentreer je op wat je wel kunt

Het eerst wat je als manager moet doen wanneer een medewerker een burn-out heeft, is de medewerker serieus nemen. Voor veel managers is het makkelijker om zich in te leven in een medewerker die een zichtbare ziekte heeft dan een medewerker met een burn-out. Maar ook al is een burn-out niet zichtbaar aan de buitenkant, het is erg belangrijk voor de medewerker dat je het probleem serieus benadert.

Ten tweede kun je een zelfonderzoek doen. Je voelt je wellicht machteloos, omdat je de burn-out bij de medewerker niet hebt zien aankomen. Vraag je daarom af: heb ik de werkdruk voldoende in de gaten gehouden? Ben ik benaderbaar? Je zou aan de medewerker met een burn-out kunnen vragen wat je zou kunnen verbeteren. Vergelijk anderen niet met jezelf. Wat voor de een gezonde spanning is, kan voor de ander erg stressvol zijn. Probeer je daarom in de ander te verplaatsen en waardeer je medewerkers om wat ze kunnen.

Concentreer op hetgeen wat je kunt

De rol van een leidinggevende bij burn-out

Als een medewerker een burn-out heeft, speel jij als manager ook een belangrijke rol in de begeleiding. Goede begeleiding bij verzuim begint bij een goede communicatie. Veel medewerkers die te maken hebben gehad met een burn-out, geven aan dat een goede communicatie met hun leidinggevende cruciaal is. Het is dus de kunst om niet in het gevoel van onmacht te blijven hangen, maar een open gesprek aan te gaan. Laat dat niet alleen over aan de arbo-arts.

Sommige managers zijn onzeker om iets verkeerds te doen of te zeggen en nemen om die reden niet meteen contact op met de uitgevallen medewerker. Maar door niets van je te laten horen, geef je juist de indruk dat je niet begaan bent met je medewerkers. Hou daarom vanaf het begin af aan contact met de medewerker die een burn-out heeft. Bel af en toe eens om te vragen hoe het gaat, zonder over werk te praten.

Vraag nooit hoe lang het nog gaat duren. Het ziekteproces van iemand met een burn-out is moeilijk te voorspellen en bovendien leg je de medewerker alleen maar extra druk op met zo’n vraag. Wees oprecht geïnteresseerd in de medewerker die een burn-out heeft. Zo maak je voor hem de stap kleiner om weer aan de slag te gaan.


>> Vind je dit ook interessant?
Waarom iedere leidinggevende zich zou moeten verdiepen in burn-out

Rol van leidinggevende bij medwerker met burnout

Re-integratie

Een andere belangrijke rol vervul je als manager bij de terugkeer van een medewerker. Je zou zijn terugkeer kunnen aankondigen per e-mail, zodat alle collega’s alvast op de hoogte zijn van zijn terugkeer. De medewerker in kwestie kan er erg tegen op zien weer aan de slag te gaan. Je zou hem daarom eerst kunnen uitnodigen bij het wekelijkse werkoverleg. Je geeft hem daar de gelegenheid zijn verhaal te doen en hij is meteen weer op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

Ten slotte heeft de medewerker begeleiding nodig tijdens het herstelproces. Laat hem de eerste weken bij terugkomst slechts enkele uren per dag werken. Geef hem zoveel mogelijk stressvrije werkzaamheden. Vermijd bijvoorbeeld het contact met klanten. Beetje bij beetje kun je de taken uitbreiden. Geef altijd aan dat als het werk teveel blijkt, de medewerker altijd weer een stapje terug kan doen.

Gevoel van onmacht van managers de baas

Zoals je uit dit artikel kunt opmaken, kun je als manager veel voor je medewerkers betekenen. Laat je handen dus niet verslappen als je een medewerker tijdelijk kwijtraakt vanwege een burn-out. Leg je neer bij het feit dat je hem een tijdlang kwijt bent, maar laat je niet overmeesteren door een gevoel van onmacht. Concentreer je op alles wat je kunt doen voor je medewerkers en blijf zelf overeind.

Gerelateerde artikelen

Milltain BV

Trainingen t.b.v. verzuimpreventie

Wilt u dat uw leidinggevenden daadwerkelijk het open en eerlijke gesprek durven aangaan met de medewerkers ten aanzien van de gewenste bedrijfscultuur, gekoppeld aan de kernwaarden en een preventieve aanpak ter voorkoming van chronische stress en burn-out?

Maak kennis met de stresspreventietrainingen van Milltain:

  • Coaching en begeleiding op elk level binnen de organisatie (strategisch, leidinggevenden en medewerkers)
  • Aan de hand van een diepgaande bedrijfscheck een gericht plan van aanpak
  • Leidinggevenden ontdekken hoe om te gaan met medewerkers met burnout
  • Vitalere en fittere medewerkers waardoor een daling van het ziekteverzuim
  • Veilige omgeving met autonome medewerkers die helder communiceren.

 

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Milltain en Meulenberg Training & Coaching. Samen met mijn team van trainers geven we stresspreventie trainingen binnen organisaties. Hiermee proberen we aan de voorkant te voorkomen dat er sprake is van ziekteverzuim door stress (of erger burnout). In onze blogs delen we alle onze kennis met leidinggevenden binnen bedrijven.
Reactie plaatsen

Wij gebruiken cookies