arrow_drop_up arrow_drop_down

Herken burn-out signalen op tijd, en voorkom uitval medewerkers

Burn-out signalen van werknemers: Burn-out tijdig signaleren helpt je om uitval van medewerkers te voorkomen. Een naderende burn-out is te herkennen aan zowel psychische als lichamelijke symptomen. Veel medewerkers zullen zelf deze signalen negeren en doorgaan met hun werk. Maar juist tijdig ingrijpen voorkomt dat mensen compleet opbranden en twee jaar thuis komen te zitten.

Het is dus voor leidinggevenden cruciaal om de signalen van een burn-out te leren herkennen. Ieder mens is anders, en zal anders reageren op stress. Daardoor zijn de signalen die een burn-out aan kunnen geven soms moeilijk te herkennen.
Niet elke medewerker zal dezelfde symptomen laten zien. En ook niet alle symptomen hoeven aanwezig te zijn bij een dreigende burn-out.

Het is vooral belangrijk om als leidinggevende je werknemers goed in de gaten te houden. Ga tijdig in gesprek als je het idee hebt dat iemand zijn grenzen overschrijdt.

 

Voorkom verzuim door burn-out.

Onze uitgebreide toolkit bevat allerhande praktische handvaten tegen verzuim

Download hier gratis

 

Een burn-out herkennen

Het herkennen van een burn-out is niet eenvoudig. Het begint vaak met hele subtiele signalen, die ook makkelijk door iets anders veroorzaakt kunnen worden. Een werknemer die altijd gapend binnenkomt is misschien gewoon geen ochtendmens. Of is er meer aan de hand en heeft hij of zij zich al in geen maanden meer uitgeslapen gevoeld?

Ook zie je als leidinggevende niet hoe je medewerker thuis is. Zakt deze uitgeput op de bank als hij of zij eenmaal thuis is? Hebben ze geen zin meer in leuke dingen na het werk.
Lichamelijke klachten zoals hoofdpijn, duizeligheid of een drukkend gevoel op de borst zijn ook niet iets waar je werknemer jou van op de hoogte zal stellen. Deze symptomen kunnen andere oorzaken hebben, maar zijn ook klachten die een naderende burn-out voorspellen.

Burn-out signalen zijn op te delen in psychische en lichamelijke symptomen.

Lees ook: vaardigheden die werknemers kunnen aanleren om verzuim te voorkomen

 

Burn-out herkennen

 

Burn-out herkennen aan psychische signalen

De meeste psychische signalen vallen in eerste instantie niet zo op. Maar ze zorgen voor grote problemen. Een medewerker die normaal heel punctueel is vergeet opeens een belangrijke afspraak. Of een normaal zo rustige medewerker gaat helemaal uit zijn dak tegen een collega.

Geheugen- en concentratieproblemen zijn veel voorkomende psychische symptomen bij een burn-out. Net als hoog oplopende emoties. Werknemers krijgen opeens een kort lontje. De hoge werkdruk geeft ze het gevoel dat ze het niet langer aankunnen. Frustraties, kortaf zijn, om niets uit de slof schieten of in huilen uitbarsten zijn signalen dat de energiegrens overschreden is. Het systeem kan het niet meer bijbenen en het lichaam trekt aan de bel.

Psychische klachten bij een burn-out

Psychische klachten die passen bij een burn-out zijn onder andere:

  • Veel moeite met beslissingen nemen
  • Onzeker gedrag
  • Een laag zelfbeeld
  • Neerslachtig zijn
  • Zich opgejaagd voelen
  • Wantrouwend zijn tegenover collega’s
  • Angstig zijn
  • Paniekaanvallen
  • Makkelijk in huilen uitbarsten
  • Snel geërgerd zijn
  • Om niets boos worden
  • Veel moeite hebben met concentreren
  • Gemakkelijk dingen vergeten
  • Geen oplossingen kunnen bedenken voor problemen

Je medewerker zal onzeker worden van geheugenverlies. Lusteloos gedrag kan overmatig eten in de hand werken, wat het zelfvertrouwen niet ten goede komt. Zo kan er al snel een negatieve vicieuze cirkel ontstaan. Medewerkers voelen zich uitgeput, opgebrand en krijgen steeds meer klachten.

Lees ook over: duurzaam inzetten van werknemers

 

 

Wil je de duurzame inzetbaarheid van werknemers in de organisatie vergroten?

Volg hiervoor onze training duurzame inzetbaarheid

 

 

Burn-out herkennen aan lichamelijke signalen

Burn-out is een uitputtingsslag voor het lichaam. De mentale uitputting wordt ook lichamelijk voelbaar. Op een gegeven moment is zelfs ’s ochtends opstaan een te grote opgaaf. Zeer sportieve mensen kunnen hun energie zover kwijtraken dat zelfs een rondje wandelen niet meer lijkt te lukken.

Een burn-out heeft invloed op het hele immuunsysteem. De weerstand zal verminderen en je medewerkers worden vatbaarder voor griepjes en verkoudheden.
Continue stress ervaren kan voor hartkloppingen zorgen en een verhoogde bloeddruk tot gevolg hebben. Hyperventilatie is ook een veel voorkomend lichamelijk signaal.

Ledematen kunnen gaan tintelen, duizeligheid en een drukkend gevoel op de borst komen veel voor. Hoofdpijn, rugpijn en spierpijn lijken onschuldige symptomen, maar zijn ook signalen van een burn-out die vaak voorkomen. Door de constante spanning in het lichaam raken spieren overbelast. Spanning door werkdruk gaat vaak in de schouders zitten en kan dagelijkse hoofdpijn aanvallen veroorzaken.

Lees ook: werknemers gezond houden

 

Lichamelijke klachten die bij een burn-out ervaren worden

Burn-out kan zeer uiteenlopende lichamelijke klachten veroorzaken. Enkele van de veel voorkomende lichamelijke klachten zijn:

  • Regelmatig hoofdpijn hebben
  • Langdurig spierpijn ervaren
  • Misselijkheid
  • Onverklaarbare buikpijn
  • Hartkloppingen
  • Hoge bloeddruk
  • Benauwdheid
  • Slapeloosheid
  • Chronische vermoeidheid
  • Sneller vatbaar voor ziektes, zoals griep en verkoudheid

 

Stress en burn-out klachten

 

Heeft je medewerker last van een burn-out of een depressie?

Veel burn-out klachten lijken op de klachten die voorkomen bij een depressie. Er is veel overlap en een burn-out kan ook uitmonden in een flinke depressie. Het grootste verschil tussen deze twee is dat een medewerker met een burn-out vaak nog wel dingen wil maar hier simpelweg de energie niet meer voor op kan brengen.

Heb je te maken met een depressie dan merk je dat je medewerker het wellicht nog wel zou kunnen, maar het niet wil of er het nut niet van inziet. Het is hem of haar de energie niet waard.

‘alles wat je aandacht geeft groeit’

Volg hiervoor onze training werkplezier

 

Burn-out signalen vroegtijdig herkennen

Een burn-out ontstaat heel geleidelijk. Het is daarom lastig om een burn-out al in een vroegtijdig stadium te herkennen. Preventief bezig zijn met burn-out voorkomen op de werkvloer zou altijd een prioriteit moeten hebben binnen het bedrijf.

Een bepaalde mate van stress kan bij de werkzaamheden horen. Maar zorg ervoor dat je medewerkers niet overspoeld worden. Zolang ze zelf het gevoel hebben dat ze controle houden over hun werkzaamheden zullen ze niet snel in een burn-out belanden.

Stress en overspannen gedrag op de werkvloer herkennen is de eerste stap naar een burn-out vrije werkomgeving.

Lees ook: een competitieve werknemer gezond houden

 

Medewerkers snel ziek? Pas op voor burn-out

Merk je dat bepaalde medewerkers vaker ziek zijn dan anderen? Pas dan op voor een burn-out. Want zodra de energietank leeg raakt zal het immuunsysteem minder weerbaar worden. Medewerkers die continue over hun grenzen blijven gaan zullen sneller ziek worden. Elke griep of verkoudheid pakken ze mee.

Ook zullen ze vaker te maken krijgen met hoofdpijn, nekklachten en andere spierpijn klachten. De constante vermoeidheid helpt hier ook niet bij.

Stress vertraagt het herstel

Cortisol is het stresshormoon. Door de aanmaak van cortisol kan een mens voor langere tijd met stressvolle situaties omgaan. Het houdt het lichaam alert en medewerkers kunnen tot wel 120% presteren. Dat klinkt mooi, maar wanneer je medewerkers continue een hoog cortisol level in hun lijf hebben gaat het vroeger of later fout.

Cortisol verhoogt de hartslag, er wordt meer zuurstof rondgepompt en de suikeropname in de spieren gaat omhoog. Het hele lichaam wordt ‘opgepompt’ en van meer energie voorzien om de verhoogde prestatie te kunnen leveren. Zo gaat het ook bij topsporters voor een wedstrijd. Maar die situatie is van korte duur.

Medewerkers die van deadline naar deadline leven en nooit de kans krijgen om hun cortisol level te laten dalen zijn aan het overleven. En dat is ook het enige wat het lichaam doet. Overleven is op dat moment belangrijker dan het zorgen voor herstel bij ziekte, het goed verteren van voedsel, het warm houden van het lichaam of het laten helen van een wond.

Een perfectinionistische werknemer maakt meer kans op een burn-out

 

Burn-out signalen op tijd herkennen

 

Een uitgeput immuunsysteem is gevoelig voor burn-out

Als een werknemer moe is zal hij of zij waarschijnlijk gewoon doorwerken. Ook zullen ze niet zo snel toegeven dat ze een bepaalde situatie spannend vinden. Maar juist deze dingen zijn moordend voor een goed werkend immuunsysteem. Defensief omgaan met stress door situaties te vermijden, ontkennen of onderdrukken geven grote stress in het lichaam. Het immuunsysteem raakt uitgeput.

Medewerkers die actief omgaan met lastige situaties zullen veel minder stress ervaren. Ze ervaren wellicht een tijdelijke hoge piek in het stresshormoon cortisol maar zullen geen langdurige stress ervaren, omdat ze de situatie hebben aangepakt.

Een werknemer die overbetrokken is, heeft vaak meer stress

 

Burn-out signalen worden veroorzaakt door stress

Stress op het werk lijkt er tegenwoordig bij te horen. Maar medewerkers die teveel stress ervaren zullen dat niet lang vol kunnen houden. Zoek daarom als leidinggevende naar oplossingen om de werkstress te verminderen.

Zolang medewerkers dingen doen waar ze energie van krijgen is de kans op een burn-out vele malen kleiner. Overmatige stress zorgt ervoor dat iemand zich nog maar op één enkel doel richt, zonder zich echt af te vragen waar hij mee bezig is. Deze manier van werken slurpt energie.
Juist dan is het goed je medewerker te vragen waar hij of zij vroeger energie van kreeg. Waarom is dit nu verdwenen.

Hiermee activeer je de werknemer om zelf actief op zoek te gaan naar werkzaamheden of werkwijze waardoor de energie weer gaat stromen. Want zolang deze energiebronnen benut worden zullen stressklachten voorkomen worden.

Lees ook: Interne mobiliteit in strijd tegen burn-out signalen

 

Burn-out voorkomen door werkdruk verlagen of energie verhogen?

Zodra je medewerkers met stress hebt ontdekt zal je waarschijnlijk proberen om de werkdruk voor deze personen te verlagen. Voor iemand die al een aardig eind richting een burn-out gaat is dit inderdaad een goed idee. Maar dit is niet de oplossing om werkstress en langdurige uitval te voorkomen.

Burn-out voorkomen en werkstress echt aanpakken doe je door het inzetten van de juiste energiebronnen. De juiste balans aanbrengen in het werk. Stimuleer het hulp vragen aan anderen en samenwerken aan projecten. Geef medewerkers de ruimte om werkzaamheden op hun eigen manier in te vullen.

Op die manier zal de stress verminderen en de energie in de werkzaamheden verhogen. Werknemers die werk doen waar ze energie van krijgen zullen beter beschermd zijn tegen psychische klachten en de werkdruk op een hele andere manier ervaren.

Lees ook: Persoonlijke effectiviteit van werknemers vergroten

 

8 burn-out signalen van werknemers op een rij

Door tijdig de signalen van een burn-out te herkennen kan je ziekteverzuim en langdurige uitval onder werknemers tegengaan. Een burn-out is een uitputtingsreactie van lichaam en geest. Werknemers gezond en gemotiveerd houden geeft ze energie om met plezier door te gaan met hun werk.

Signaleer je een van onderstaande signalen dan is het tijd om actie te ondernemen.

1. Je werknemer is moe

En dan niet zomaar moe, maar heel moe. Je werknemer komt mat over en de productiviteit is duidelijk lager. Ga het gesprek eens aan. En dan niet met de insteek de productiviteit zo snel mogelijk te verhogen. Maar vraag eens oprecht hoe het met deze werknemer gaat. Is hij thuis ook zo moe, in het weekend? Hoe lang duurt het voordat hij of zij herstelt is en weer zin heeft om iets te ondernemen. Of komt dat er ’s avonds helemaal niet meer van? Een lange hersteltijd is een duidelijk signaal van stressklachten en kan op een burn-out wijzen.

2. Klachten over de werkdruk

Wanneer werknemers zelf klagen over de werkdruk is dat al een reden om er iets aan te gaan doen. Maar als een werknemer er regelrecht cynisch tegenover staat en veel moeite heeft met elke vorm van verandering is dat zeker reden om hier meer aandacht aan te geven. Wat zit hier achter? Het niet (meer) kunnen omgaan met veranderingen of vernieuwingen kan ook een signaal zijn van een burn-out.

3. Snel geïrriteerd

Werknemers met een kort lontje zijn niet handig op de werkvloer. Het is niet fijn voor collega’s als ze om niets afgeblaft worden door de ander. Is je werknemer vaak ontevreden en sneller geïrriteerd dan normaal dan is dit reden voor een gesprek. Opgehoopte frustraties helpen niemand en werken op den duur een burn-out in de hand.

stress op het werk

4. Veel lichamelijke klachten

Is je werknemer regelmatig ziek of ervaart hij of zij veel lichamelijke klachten die, ook na een doktersbezoek, niet beter lijken te worden dan kan dit een signaal zijn van burn-out en/of overmatige stress. Het lichaam trekt aan de rem en voorkomt dat de werknemer optimaal kan functioneren. Kijk samen of jullie verbetering in de situatie kunnen aanbrengen.

5. Hoger ziekteverzuim

In de aanloop naar een burn-out zal het ziekteverzuim oplopen. Het lichaam kan steeds minder hebben, het immuunsysteem wordt doorlopend zwakker. Een medewerker die zich duidelijk vaker ziek meldt dan voorheen verdient extra aandacht. Wellicht zijn de werkzaamheden de reden van het verhoogde ziekteverzuim.

6. Verminderde betrokkenheid van je werknemers

Een verminderde betrokkenheid kan wijzen op burn-out of een te hoog stressniveau. Ze kunnen er gewoon niets mee bij hebben.
Vraag tijdens functioneringsgesprekken van welke werkzaamheden je medewerker energie krijgt, en van welke niet. Vraag ook hoe het nu met het energieniveau is, vergeleken met voorgaande jaren. Wellicht dat jullie samen een takenpakket of planning kunnen samenstellen waarvan je werknemer weer blij en betrokken wordt.

7. Weinig tot geen initiatief nemen

Zodra de stress te lang aanhoudt, en teveel wordt, zal je medewerker ‘uitschakelen’. De grens is bereikt. Je werknemer zal afstand nemen van het werk en alleen nog het hoognodige doen. Voor de rest is er geen energie meer over. Komt je medewerker mat over en neemt deze veel minder initiatief dan anders? Tijd voor een persoonlijk gesprek. Waar komt dit gebrek aan energie vandaan?

8. Loonsverhoging gaat niet altijd over geld

Vraagt je medewerker om een verhoging van zijn of haar loon, of een andere vorm van beloning, dan gaat het niet altijd over geld. Check in zo’n geval goed waar het wel om gaat. Wat de achterliggende reden is. Ervaart je medewerker misschien te weinig steun van jou of de collega’s om hem heen. Of past het werk niet bij deze persoon, zodat het als ‘te zwaar’ wordt ervaren.

 

 

altijd druk pas op voor burnout

 

 

Onderneem actie bij een dreigende burn-out

Bij signalen van een dreigende burn-out is het zaak tijdig actie te ondernemen. Zo voorkom je dat werknemers langdurig thuis komen te zitten. Vraag tijdens een functioneringsgesprek eens, in algemene termen, naar de hersteltijd na het werk.
Hoeveel tijd heeft een werknemer nodig na het werk om bij te komen, voordat hij of zij weer andere activiteiten kan ondernemen? Is dit langer dan een uur dan is er sprake van stress. Doet een werknemer helemaal niets meer, of heeft zelfs een heel weekend nodig om bij te komen dan dreigt er een burn-out.

Kijk samen met je medewerkers of er een goede balans is tussen de taken die energie kosten en werkzaamheden die energie geven. Teveel taken die energie kosten verhogen het stressniveau.
Dit ligt niet altijd aan de werkzaamheden zelf. Het kan ook aan de persoonlijkheid van de werknemer liggen. Durft deze geen grenzen aan te geven, vertoont hij of zij oververantwoordelijk gedrag of durven ze geen taken af te wisselen?

Zijn er symptomen van burn-out binnen je team, schakel op tijd een bedrijfsarts of andere professional in. Op tijd actie ondernemen helpt je werknemers er sneller bovenop. Onderhoudt het contact met je werknemer, ook wanneer deze wordt verwezen naar professionele hulp bij verzuim door stress. Denk mee over aangepast werk en haalbare oplossingen.

 

 

Burnout voorkomen van werknemers?

Volg onze training stresspreventie

 

 

Herken een burn-out op tijd

Als leidinggevende een burn-out op tijd herkennen bespaart iedereen een hoop ellende. Ga daarom preventief aan de slag en voorkom dat je werknemers langdurig thuis komen te zitten.
Speciaal voor leidinggevenden hebben we een praktische toolgids samengesteld. Hierin ontdek je de 12 fasen waaraan je een burn-out vroegtijdig kunt herkennen. Alle burn-out symptomen en een top 10 met de meest gemaakte fouten door leidinggevenden. Zodat jij die niet hoeft te maken.

We geven je tips over het, op een goede manier, aanspreken van een overbelaste medewerker. En hoe je omgaat met een medewerker die toch burn-out raakt. Inclusief een effectief opbouwschema.

 

 

 

 

Perfectionistische werknemer

Wie zijn wij?

Milltain ondersteunt, met een team van ervaren trainers, organisaties bij de preventie van stress en het (her)vinden van werkgeluk op de werkvloer. Onze trainingen zijn gericht op leidinggevenden binnen bedrijven. Een burnout kost de organisatie al snel € 70.000.

Naast het financiele leed is het menselijk leed groot. Niet alleen voor de werknemer maar ook voor naaste collega’s die de klappen op moeten vangen. Voor je het weet zit je in een negatieve vicieuze cirkel.

Wil je een effectieve aanpak voor langdurig verzuim en het vergroten van werkplezier? (in plaats van continue brandjes te blussen).

Wij informeren je graag over onze trainingen: 

 

 

 

Gerelateerd aan ‘burn-out signalen van werknemers

 

Over de schrijver
Ik ben Ruud Meulenberg. Eigenaar en oprichter van Milltain en Meulenberg Training & Coaching. Samen met mijn team van trainers geven we stresspreventie trainingen binnen organisaties. Hiermee proberen we aan de voorkant te voorkomen dat er sprake is van ziekteverzuim door stress (of erger burnout). In onze blogs delen we alle onze kennis met leidinggevenden binnen bedrijven.
Reactie plaatsen

Wij gebruiken cookies